Автор: Славчо Бујароски, управител и сопственик на „Сигма-СБ"
Постојат многу различни видови документи што можат да бидат разменети по електронски пат со EDI, низ широк спектар на индустрии. Во трговијата најчесто се користат следниве типови:
Со замена на хартиените документи, како што се нарачки кон доставувачи или фактури со соодветен EDI-еквивалент што е разбирлив за компјутерите, се постигнуваат следните придобивки:
Зошто EDI
EDI овозможува бизнисот да биде поавтоматизиран и поефикасен. EDI овозможува вашата организација да има подобри и поцврсти односи со доставувачите и купувачите. Воедно, овозможува поголема предност во однос на конкуренцијата.
Со EDI се постигнува заштеда на време при: подготовка на документи; откривање грешки во документите и нивно отстранување; подготовка на пошта (или е-пошта); телефонски разговори; внесување податоци; проверки и известување.
Зголемена конкурентност: Бидејќи EDI е стандардизиран систем (универзален јазик), со неговата имплементација, компанијата добива универзална алатка за размена на документи со сите компании ширум светот. Компаниите што користат EDI се „посакувани" трговски партнери и имаат предност во однос на другите.
Некои истражувања покажуваат дека со користење на EDI може да се постигне заштеда на време (со тоа и пари) и до 50%. Други истражувања покажуваат дека компаниите по имплементацијата на EDI имаат зголемување на продажбата од 18%.
Кој може да го користи системот EDI
Користењето на EDI нема ограничување во однос на бизнис-секторот. Еве некои од секторите:
Како функционира
Електронскиот проток на деловни документи во пакети на форматирани податоци е невидлив. Најголемиот дел од трансакциите EDI се исти како оние што традиционално се прават рачно со хартиени документи. Единствена разлика кога се прават преку EDI е што информацијата се испраќа и се прима во електронска форма како пакет од податоци форматиран во согласност со стандардите на EDI.
Еден типичен процес EDI би изгледал вака:
Мрежа за електронска размена на документи
Мрежата за електронска размена на документи (МЕРД) претставува универзална услужна платформа што обезбедува пренос на електронските документи од системот EDI, од компјутерскиот систем на праќачот на документот до компјутерскиот систем на примачот на документот. Приклучувањето на МЕРД овозможува компанијата што го користи EDI да има само еден провајдер преку кој ќе се врши комплетната размена на сите документи со сите трговски партнери. Со ова се постигнува: заштеда во инвестиција во адаптација на постоечкиот софтверски систем; сигурност на системот; заштеда во трошоци и персонал за одржување на комуникациските врски.
Како се имплементира
За да се почне со имплементација, компанијата што имплементира EDI мора да исполни неколку технички предуслови:
Имплементацијата на EDI не е едноставен процес и оди во неколку чекори: се согледуваат придобивките од користењето на EDI кај секоја организација што сака да го имплементира; се одбира и соодветен трговски партнер за почнување на меѓусебна размена на документи, каде што придобивките ќе бидат најизразени; се одбира и провајдер EDI, односно „Мрежа за електронска размена на документи", што ќе учествува во техничката реализација на EDI и во најчест број случаи ќе ја води имплементацијата; се прави оперативен план за имплементација.
Употреба во Македонија
Благодарение на напорите на ГС1 Македонија, кој во минатиот период организираше едукативни работилници низ целата територија на Македонија за корисноста на EDI, употребата на EDI во Македонија е во зачеток. Тоа покажува дека е корисна алатка што може да донесе многу придобивки за македонските компании и за општата деловна клима во Македонија.
@InStore.mk
Крадењето авторски текстови е казниво со закон. Преземањето авторски содржини (текстови и фотографии) од оваа страница е дозволено само делумно и со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.